Artykuł sponsorowany

Czym jest INTRASTAT i kto jest zobowiązany z niego korzystać?

Czym jest INTRASTAT i kto jest zobowiązany z niego korzystać?

Spis treści

INTRASTAT to nowoczesny projekt pomagający prowadzić działalność gospodarczą. Za pomocą programu statystycznego można zbierać dane i ustalać konkretne informacje dotyczące bieżącego stanu transakcji zawieranych na terenie UE. Kto jest zobowiązany do korzystania z systemu INTRASTAT i jakie daje możliwości?

System INTRASTAT – kto ma obwiązek korzystania z niego?

Obowiązek korzystania z systemu INTRASTAT dotyczy osób fizycznych lub prawnych czy jednostek organizacyjnych, które nie mają osobowości prawnej. System dotyczy również podatników VAT dokonujących wymiany towarów z innymi państwami UE. Przedsiębiorcy powinni wypełnić deklarację w systemie INTRASTAT, gdy w konkretnym roku podatkowym przywóz lub wywóz towarów przekroczył dany próg. Podmioty mają również obowiązek, aby zgłosić deklarację w systemie INTRASTAT w chwili, gdy przekroczenie to wystąpi wobec składek z obecnego roku. Nie zgłaszając takich informacji, przedsiębiorcy mogą zostać ukarani sankcjami. Kara ta dotyczy również deklaracji złożonych po terminie.

Przeczytaj również: Znaczenie Intrastat w transporcie i logistyce

Deklaracja INTRASTAT – kiedy złożyć?

Przedsiębiorcy powinni złożyć deklarację INTRASTAT za dany miesiąc nie później niż 10. dnia miesiąca następnego po sprawozdawczym. Gdy transakcja wewnątrzwspólnotowa miała miejsce w połowie maja, wtedy firma ma obowiązek uporać się z formalnościami do 10. czerwca – chyba, że dzień ten wypada w niedzielę lub święto. W takich sytuacjach termin wydłuża się do pierwszego dnia roboczego. Za obsługę systemu na terenie Polski odpowiedzialny jest GUS w Szczecinie. Obsługa zgłoszeń realizowana jest jednak w konkretnych komórkach Wydziału Intrastat Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie zgodnie z zakresem numerów NIP podmiotów, jakie są zobowiązane do tego. Gdy chce się zarejestrować, wtedy należy korzystać ze wspomnianej strony PUESC Intrastat. W dopełnieniu wszelkich formalności pomoże agencja celna Intrastat, która dba o bezpieczeństwo swoich Klientów.

Przeczytaj również: Dokumentacja niezbędna do złożenia deklaracji INTRASTAT

INTRASTAT – co trzeba wiedzieć o progach?

Przedsiębiorstwa o wartości obrotu wewnątrzwspólnotowego nieprzekraczającego w roku kalendarzowym lub poprzedzającym roku sprawozdawczym limitu, są zwolnione z rejestracji w INTRASTAT. Wyróżnia się progi podstawowe i szczegółowe, które określają, jakie informacje muszą znaleźć się w deklaracji.

Przeczytaj również: Czemu służą kody transakcji w INTRASTAT?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.